بلاگ

آموزش فعالسازی بلوتوث ماشین

آموزش فعالسازی بلوتوث ماشین

فعال سازی بلوتوث ماشین و متصل شدن گوشی هوشمند به آن یکی از بهترین قابلیت‌هایی است که مانیتور یا سیستم صوتی خودرو در اختیار شما قرار می‌دهند. از طریق روش‌های مختلف همچون اتصال از طریق کابل AUX یا اتصال از طریق بلوتوث می‌توانید گوشی هوشمند خود را به اتومبیل متصل کنید. اتصال از طریق بلوتوث که به صورت بی سیم انجام می‌شود قابلیت بسیار خوبی است اما باید در نظر داشته باشید که در مسیرهای طولانی می‌تواند شارژ باتری گوشی شما را به علت روشن بودن بلوتوث کاهش دهد. نحوه اتصال بلوتوث گوشی به مولتی مدیا ماشین برای گوشی‌های گوشمند یکسان است و تنها تفاوت به دلیل تنضیمات ظاهری مانیتور یا سیستم صوتی خودرو می‌باشد. در ادامه با پارس آپشن همراه باشید تا با نحوه فعالسازی بلوتوث ماشین آشنا شوید.

معرفی بلوتوث و طرز کار آن

امروزه روش‌های مختلفی برای ارتباط بین گجت‌های گوناگون وجود دارد که قدیمی‌ترین این روش‌ها بلوتوث و WiFi هستند. فناوری بلوتوث برای اولین بار در سال 2000 به بازار محصولات الکترونیکی مصرفی وارد شد و همچنان بعد از گذشت 21 سال در حال بهبود و پیشرفت می‌باشد. از جمله اقلامی که امکان اتصال از طریق بلوتوث را برای شما فراهم می‌کنند عبارتند از:

  • مانیتور اندروید و مانیتور ویندوز بلوتوث دار
  • ضبط بلوتوث دار
  • هنذفری بلوتوثی
  • و ….

بلوتوث یک پروتکل ارتباطی بی سیم برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر می‌باشد. باوجود اینکه این تکنولوژی سرعت کمتری نسبت به وای فای دارد اما به دلیل اتصال ساده‌تر دستگاه‌ها از طریق آن همچنان مجبوب است. بلوتوث طرز کار بسیار ساده‌ای دارد و استفاده از آن در همه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به عنوان یک عضو اصلی، ثابت شده است.

بلوتوث 5 جدیدترین استاندارد بلوتوث می‌باشد که در اواخر سال ۲۰۱۶ یا اوایل ۲۰۱۷ عرضه شد. این بلوتوث از نظر تئوری، حداکثر سرعت ۲.۱ مگابایت بر ثانیه و حداکثر بُرد ۱۰۰ متر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که فعالسازی بلوتوث ماشین تنها به دریافت فایل‌ها از گوشی هوشمند ختم نمی‌شود و باتوجه به میزان قابلیت مانیتور بلوتوث دار یا سیستم صوتی خودرو، قادر به پخش تماس‌ها نیز می‌باشد.

دو نوع اصلی بلوتوث

بلوتوث دارای دو نوع اصلی می‌باشد که عبارتند از:

  • بلوتوث نرخ اصلی یا نرخ بهبود یافته (BR/EDR)
  • بلوتوث کم انرژی (LE)

بلوتوث نرخ اصلی (BR/EDR) برد کمتری دارد، اما برای مصارفی که نیازمند برقراری اتصال پایدار هستند (به عنوان مثال برای استریم موسیقی) مناسب‌تر است.

مراحل فعالسازی بلوتوث ماشین

شاید فعالسازی بلوتوث ماشین در مدل‌های مختلف خودرو اندکی متفاوت می‌باشد، اما همواره گزینه بلوتوث در دسترس‌ترین منوی دستگاه قرار دارد. برای فعالسازی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه روشن شدن بلوتوث مانیتور یا سیستم پخش خودرو را فعال کنید.
  2. بر روی تنظیمات موبایل خود رفته و بلوتوث گوشی خود را روشن کنید.
  3. بلوتوث ضبط را توسط موبایل خود جستجو کنید. برای این کار ابتدا به Wireless & Networks بروید و وارد تنظیمات بلوتوث شوید.
  4. در این مرحله باید لیستی از دستگاه های در دسترس را ببینید. چنانچه چنین لیستی را مشاهده نمی‌کنید گزینه Scan for Devices را لمس نمایید تا شروع به جستجو کند.
  5. گزینه مربوط به نام مانیتور ماشین را پیدا کنید و آن را لمس نمایید.
  6. سپس گزینه Add یا Sync را انتخاب کنید.
  7. با توجه به مدل مانیتور از شما یک رمز می‌خواهد که معمولا ۰۰۰۰ یا ۱۲۳۴ می‌‌باشد.
  8. با وارد کردن این کد فرآیند شناسایی و همگام سازی دو دستگاه بلوتوث انجام می‌شود.
  9. در نهایت پس از اتصال، از مانیتور ضبط خودرو Bluetooth audio را به عنوان منبع پخش موسیقی انتخاب کنید.

اگر گوشی موبایل به ضبط خودرو متصل نشد چه کنیم؟

چنانچه در فرایند فعالسازی بلوتوث ماشین، پس از مدتی گوشی هوشمند شما با سیستم صوتی خودرو همگام سازی نشد و امکان اتصال وجود نداشت، بهترین راه حل Unpair کردن ضبط یا مانیتور خودرو در بخش تنظیمات گوشی هوشمند می‌باشد.

برای این کار باید وارد بخش بلوتوث گوشی هوشمند خود شوید و در بخشی که دستگاه‌های جفت شده در اختیار شما قرار می‌دهد، نام ضبط یا مولتی مدیا خودرو را پیدا کرده و آن را Unpair کنید. بعد از انجام این کار برای اتصال مجدد کافیست مراحل فعالسازی بلوتوث ماشین را انجام دهید تا اتصال برقرار شود.