بلاگ

سنسور باران خودرو و انواع مختلف آن

سنسور باران خودرو

سنسور باران خودرو یکی از تجهیزات خودرو است. نحوه عملکرد این سنسورها به گونه‌ای است که برف پاک کن را در مواقع لازم به طور خودکار وارد عمل می‌کند و راننده بدون اینکه دست به برف پاک کن بزند در مواقع بارانی یا برفی شروع به کار می‌کند. سنسور باران خودرو میزان رطوبت خودرو را تشخیص می‌دهد و با توجه به این میزان، شروع کار یا سرعت برف پاک کن‎‌ها و توقف عملکرد برف پاک کن را تنظیم می‌کند. مهم‌ترین هدف Rain Sensor افزایش رفاه و آسایش راننده و سرنشینان برای امنیت بیشتر آنها است. سنسورها در گذشته ابزاری برای رانندگی محسوب می‌شدند. اما امروزه در لیست آپشن‌های خودرو قرار دارد. البته گاهی هم جنبه فانتزی و گاهی جنبه لوکس دارند.

در برخی مواقع هم سنسورهای مدرنتر و جدیدتر جنبه وسیله‌ای برای کمک به رفع نواقص و کمبودهای خودرو را پیدا می‌کنند. این موضوع بدین معنی است که راننده تسلط به عقب خودرو ندارد. اما سنسورهای عقب این مشکل را حل کرده‌اند. به طور کلی سنسورهای متفاوتی برای خودروها وجود دارد که یکی از آنها سنسور باران است. اما در ادامه این مطلب از سایت فروشگاه پارس آپشن به توضیحات بیشتری درباره عملکرد سنسور باران و مزایای آن میپردازیم.

منظور از سنسنور خودکار در خودرو چیست؟

سنسورها حسگرهای الکتریکی هستند که نیروهای معمولا مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کنند. سپس این نیرو توسط حسگر خودرو به مرکز پردازش مرکزی خودرو یا عملگر‌ها ارسال می‌کنند. هر سنسور نسبت به نیروهای مکانیکی و اطلاعات دریافتی از سوی یک عامل خاص حساسیت دارد و این اطلاعات را به سمت عملگرهای مخصوصی ارسال می‌کند. عملگرها بر اساس اطلاعات ارسالی که از سمت سنسورها توسط پردازشگر مرکزی خودرو پردازش شده‌اند، واکنش‌های متناسبی خواهند داشت. گاهی عملگرها یک پردازنده کوچک برای تجزیه و تحلیل اطلاعات سنسورهای مربوطه دارند. سنسورها با توجه به نوع و قطعه‌ای که با آن در ارتباط هستند ممکن است اطلاعاتی را برای آگاهی راننده ارسال کنند. اما سنسورهای مدرن امروزی از طریق همین قطعات به طور مستقیم وارد عمل می‌شوند. سنسور باران خودرو و سنسور نور از نوع حسگرهای خودکار هستند.

سنسور باران (Rain Sensor) چیست؟

حسگر باران یا سنسور باران خودرو عملکرد برف پاک کن را تنظیم می‌کند. این سنسورها به برف پاک کن کمک می‌کنند تا در مواقع لازم به طور خودکار وارد عمل شوند و بدون نیاز به دخالت راننده وظیفه خود را انجام دهند. سنسور باران خودرو میزان رطوبت خودرو را تشخیص داده و با توجه به آن شروع به کار می‌کند یا سرعت برف پاک کن را زیاد می‌کند و یا عملکرد برف پاک کن را قطع می‌کند. البته لازم است بدانید که اطلاعات دریافتی سنسور باران توسط خود این قطعه الکتریکی تجزیه و پردازش نمی‌شود.

بلکه اطلاعات به پردازشگر فرستاده می‌شود و دستور کار برف پاک کن‌ها از آنجا ارسال می‌شود. سنسور باران قبلا در خودروهای لوکسی مثل سانتافه وجود داشت. اما امروزه این آپشن حتی در خودروهای متوسط و گاهی اقتصادی دیده می‌شود. چراکه هزینه تعبیه و استفاده از این سنسور بسیار بالا نیست و هزینه تعمیر بالایی هم ندارد. اما اگر خودروی شما این سنسور را ندارد می‌توانید به عنوان یک آپشن خودرو، سنسور باران را به آن اضافه کنید.

انواع سنسنور خودرو و نحوه عملکرد آن در خودرو

سنسور باران معمولا در پشت یا کنار آینه مرکزی کابین خودرو نصب می‌شود. این سنسور در نزدیکترین حالت به شیشه جلو وصل شده است. سنسور باران خودرو معمولا دارای دو نوع اولتراسونیک و اینفراد است. سنسور باران بر اساس اولتراسونیک امواجی که اسنان قادر به شنیدن آن نیست (امواج فراصوت) را دریافت می‌کند. اما سنسور باران اینفراد (Infrared)، امواج فرو سرخ یا مادون قرمز را دریافت می‌کند. عملکرد این دو نوع سنسور باهم متفاوت است و در زیر به نحوه کار هر کدام از این سنسورهای باران خودرو پرداخته‌ایم:

سنسور باران اولتراسونیک خودرو

این نوع سنسور نسبت به امواجی که انسان آنخا را نمی‌شنود، حساسیت دارد و با دریافت این امواجف اطلاعاتی را کسب می‌کند. این سنسورها امواجی را که با شیشه اتومبیل برخورد می‌کنند، دریافت می‌کند و بر اساس میزان امواج دریافتی، واکنش نشان می‌دهند. امواج فرا صوت در هر حالتی به شیشه برخورد می‌کنند. اما زمانی که شیشه خشک است تمامی امواج رسیده به شیشه توسط سنسور جذب می‌شوند. اما زمانی که شیشه خیس است، این امواج به شکل منشور گونه باز  در فضا منتشر می‌شوند.

در نتیجه امواج دریافتی توسط سنسور کاهش می‌یابد. زمانی که این کاهش بیش از حد شود، اطلاعات سنسور حاوی پیامی است که برف پاک کن‌ها را وارد مدا کند. بنابراین با توجه به میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو، سرعت و شروع و توقف فعالیت برف پاک کن‌ها تنظیم می‌شود. الیته این نوع سنسور باران خودرو، امواج را از طریق چیپستی که به شیشه وصل می‌شود دریافت می‌کند.

سنسور باران خودرو از نوع اینفراد

سنسورهای فرا سرخ خودرو دارای تعدادی مادون قرمز هستند که با زاویه‌ای خاص و تعریف شده، نور مادون قرمز را به شیشه جلو می‌تابانند. این نور توسط چشم انسان قابل مشاهده نیست و از لایه اول و میانی شیشه عبور می‌کند و پشت لایه پایانی بازتاب می‌شود. بازتاب نور توسط گیرنده‌های سنسور باران خودرو بررسی می‌شوند و با شدت نور اولیه مقایسه میگردند. به طور معمول و در صورت تمیز بودن شیشه بازهم شدت نور بازتابی از شدت نور تابیده شده کمتر است که این میزان در الگوریتم تعریف شده برای سنسور مشخص است. در زمان کثیفی یا خیسی سطح بیرونی شیشه، شکست نور باعث کاهش شدت نور بازتابی می‌شود و در نهایت برف پاک کن‌ها فعال می‌شوند.

سنسورهای باران در هر دقیقه حدود 100 بار فرآیند آنالیز شرایط شیشه را طی می‌کنند. به این ترتیب قادر هستندبا توجه به سرعت حرکت خودرو، سرعت فعالیت برف پاک کن‌ها را تنظیم کنند. یک نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که سنسور باران خودرو اطلاعات دریافتی را به ECU منتقل می‌کند و بعد از پردازش این اطلاعات در کامپیوتر مرکزی، دستورهای لازم به یونیت برف پاک کن ارسال می‌شود. اما در برخی دیگر از خودروها، یونیت برف پاک کن خود به یک پردازشگر کوچک وصل اس و سنسور به طور مستقیم با آن در ارتباط است. به این ترتیب تنظیم فعالیت آنها بدون دخالت ECU است.

نکات مهم درباره سنسور باران خودرو

اساس سنسور باران خودرو بر میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو است. بنابراین در صورتی که امکان خیس شدن شیشیه خودرو به دلایلی غیر از باران بود و نیازی به برف پاک کن هم نبود باید این سنسور از مدار خارج شود. بریا مثال زمانی که قرار است خودرو را بشوییم، باید به این نکته توجه داشته باشید. سنسور باران در خودروهای مختلف به روش‌های گوناگونی  غیر فعال می‌شود. باید دقت کنید بعد از اتمام پروسه مد نظر مثل شستشوی ماشین، سنسور را برای حفط کارایی مجدد فعال کنید.

در برخی از خودروها برف پاک کن‌ها به صورت مستقل از سنسور نیز قادر به فعالیت هستند. منظور از این جمله این است که در حالت خودکار فعالیت برف پاک کن‌ها وابسته به سنسور است و در صورت غیر فعال شدن این حالت، برف پاک کن‌ها به تنهایی و با اختیار راننده نیز عمل می‌کنند. سنسورهای مستقل به ECU متصل هستند و به برف پاک کن‌ها به صورت مسقیم متصل نیستند. در صورتی که برف پاک کن و سنسور مستقل از هم نباشند و در یک مدار قرار بگیرند و در صورت خرابی سنسور، برف پاک کن نیز از کار می‌افتد.  با توجه به ضرورت سلامت کارکرد برف پاک کن‌ها باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشید. ابتدا دقت کنید که آیا برف پاک کن خودروی شما به تنهایی کار می‌کند یا خیر؟ ار اینگونه نیست باید نسبت به سلامت سنسور باران خودرو خود حساس باشید.