بلاگ

تویوتا راو 4 با طراحی بی نظیر

تویوتا rav4

تویوتا راو 4 با طراحی بی نظیر خود یکی از محصولات شرکت تویوتا می‌باشد. اگرچه شرکت خودروسازی تویوتا در حوزه‌ی نوآوری‌های بزرگ فنی با ابداع کلاس‌های تازه در صنعت خودروسازی اغلب یک گام از دیگر کمپانی‌های خودروسازی بزرگ دنیا عقب‌تر است. اما این برند از زوایای زیادی، مردمی‌ترین کمپانی خودروسازی جهان توصیف شده است. زیرا تولیدات تویوتا اغلب براساس نیاز دقیق مشتریان طراحی می‌شوند و به دلیل دوام بسیار عالی، یک همراه مطمئن محسوب می‌شوند. یکی از خودروهای این شرکت، خودرو تویوتا راو 4 می‌باشد که با وجود نداشتن ظاهر جذاب و چشمگیر، یکی از شناخته شده‌ترین کراس اورهای بازار جهانی شناخته می‌شود که در این مقاله پارس آپشن با جزئیات کامل به بررسی آن می‌پردازیم.

تاریخچه خودرو تویوتا راو 4

شرکت تویوتا از قدیمی‌ترین کمپانی‌های خودروسازی ژاپن می‌باشد که در سال 1937 در شهر آیچی ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هم اکنون بزرگترین شرکت خودرو سازی جهان محسوب می‌شود و برندهایی همچون لکسوس، دایهاتسو و هینوموتورز را تحت مالکیت خود دارد.

این شرکت در نمایشگاه توکیو در سال 1989 از اولین شاسی بلند کامپکت جهان رونمایی کرد و نام RAV4 که مخفف عبارت ” Recreational Active Vehicle With 4-Wheel Drive ” و به معنی “وسیله نقلیه تفریحی دارای چهارچرخ متحرک”است، را برای شاسی بلند کوچک خود انتخاب کرد. این خودرو ارتفاعی نزدیک به شاسی بلندهای بزرگ برخوردار بوده، اما ابعادی بسیار کوچک‌تر از آن‌ها داشت. اولین نسل تویوتا راو 4 در سال 1994 به بازار ژاپن عرضه شد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و بعد از آن وارد بازار جهانی شد.

شرکت تویوتا در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس سال ۲۰۱۲، از نسل چهارم راوفور رونمایی کردو در ماه مارس 2013 آن را روانه بازار کرد. نسل چهارم این خودرو با تکیه بر طراحی زیبا، امکانات فراوان و پیشرانه پرتوان، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. همچنین در سال 2016 فیس‌لیفت جزئی (Minor Facelift) را تجربه کرد که جذابیت و فروش بیشتری را برای این خودرو به همراه داشت. نسل پنجم این خودرو در نیمه دوم 2019 به بازار جهانی عرضه شد.

طراحی ظاهری تویوتا RAV4

شرکت تویوتا برخلاف کمپانی‌های اروپایی چندان علاقه‌ی به استفاده از زبان مشترک برای طراحی تمام محصولات ندارد و سعی دارد خودروهایی با طراحی متفاوت تولید و به بازار عرضه کند. از این رو توانسته طیف وسیعی از خریداران را به سوی خود جذب کند. جلوی تویوتا راو 4 مدل 2016 دارای تغییرات چشمگیری می‌باشد و چهره این خودرو اندکی مدرن‌تر و جسورتر از قبل به نظر برسد.

خطوط حجیم روی سپر، حالت کشیده چراغ‌ها و همچنین جلوپنجره باریک این خودرو شباهت زیادی به تویوتا CHR دارد، اما نسبتا ساده‌تر و خندان‌تر از این خودرو به نظر می‌رسد. به علاوه در این خودرو فلاپ‌های بزرگ‌تر و رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی می‌بینید که ظاهر این خوردو را کمی جوان‌تر از نسل قبل می‌کند. در بخش عقب این خودرو نیز شاهد تغییراتی کوچکی هستیم. این شرکت تنها با طرح چراغ‌ها و اضافه کردن دفیوزر به سپر عقب اکتفا کرده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که تویوتا راو 4 از آن بهره می‌برد فضای بسیار گسترده صندوق عقب است که ۱۰۷۶ لیتر گنجایش دارد. به علاوه اگر به حجمی بیش از این نیز احتیاج داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب به حجم ۲۰۶۷ لیتر دست پیدا کنید.

طراحی داخلی راوفور

فضای داخلی تویوتا راو 4 از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. بطوریکه در اغلب قسمت‌های آن پوشش چرمی بکار رفته است. اما در مقایسه با رقبایی همچون کیا اسپورتیج QL اندکی قدیمی و ناهناهنگ است.

صندلی‌‌های این خودرو طراحی اسپورتی دارد و در ردیف جلو 6 حالته برقی برخوردار است. صندلی‌های ردیف عقب خودرو بسیار راحت هستند و فضای آنها به نحوی طراحی شده است که حتی افراد قد بلند نیز مشکلی از جهت فضای پا و سر و خود نخواهند داشت. به علاوه سرنشینان عقب خودرو می‌توانند با استفاده از دسته اهرمی که در کنار صندلی قرار داده‌شده، پشتی صندلی‌های خود را در سه حالت مختلف تنظیم کنند.

بخش پایین داشبورد چرمی می‌باشد که در ترکیب با چرم مورد استفاده در صندلی‌ها، دسته‌دنده، فرمان و ترمزدستی و… حس بسیار مثبتی را به سرنشینان تویوتا راو 4 القا می‌کند. نمای کلی داشبورد این خودرو تا حدودی به کرولا 2017 شباهت دارد و کاربر می‌تواند به سادگی آپشن‌های مختلف از جمله مانیتور اندروید راو 4 روی داشبورد نصب کند.

مشخصات فنی تویوتا راو 4

از مهم‌ترین مشخصه‌های فنی مورد استفاده در RAV4 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای پیشرانه پرتوان و سیستم چهارچرخ فعال می‌باشد.
  • این مدل همچون مدل‌های قبلی مجهز به پیشرانه AR-FE L42 مجهز شده است. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۲۴۹۴ سی‌سی است که توان تولید ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.
  • پیشرانه تویوتا راو 4 مجهز به سیستم DUAL VVT-i (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) است. از این رو علاوه بر آلایندگی کم،  در دورهای بالا از کشش مناسبی برخوردار است.
  • دارای یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز به قابلیت تیپ‌ترونیک می‌باشد که وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به هر چهارچرخ این خودرو را بر عهده دارد.
  • مجهز به سیستم Drive Mode  است که به کاربر امکان می‌دهد یکی از حالت‌های اکو (Eco) یا اسپرت (Sport) را از طریق دکمه‌هایی که در پایین‌ترین بخش کنسول میانی قرار داده‌ شده‌اند، انتخاب کند.
  • کمپانی تویوتا مصرف سوخت این خودرو در فضای شهری ۸.۸ لیتر و در حالت ترکیبی ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرده است که با توجه به کیفیت پایین بنزین در ایران این میزان در یک سیکل ترکیبی تا ۹.۵ لیتر نیز افزایش خواهد یافت.