بلاگ

ترمز پارک برقی (EPB) چیست و چه کاربردی دارد؟

ترمز پارک برقی (EPB)

سیستم ترمز پارک برقی (EPB) یا ترمز دستی برقی یکی از آپشن‌های بی نظیر مورد استفاده با کاربردی بسیار در خودرو‌های مدرن امروزی می‌باشد. این فناوری پیشرفته شده‌ی ترمزهای اهرمی و پدالی می‌باشد. برای استفاده از ترمز دستی‌های قدیمی باید اهرم آنها را به سمت بالا می‌کشیدیم و چرخ‌ها قفل می‌شدند، سپس با پایین آوردن چرخ‌ها آزاد و به حرکت خود ادامه می‌دادند. ترمز دستی‌های مکانیکی به دلیل افزایش استهلاک خودرو و از دست دادن قدرت اولیه در گذر زمان همیشه مورد انتقاد کاربران خودروها بودند. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، آپشن‌های بسیاری از جمله فناوری ترمز پارک برقی به خودروها افزوده شده‌اند که بسیاری از مشکلات را رفع می‌کنند. در این مقاله پارس آپشن با ما همراه باشید تا با این آپشن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه سیستم ترمز پارک برقی

این تکنولوژی اولین بار روی خودروهای آئودی A8 بکار برده شد و با گذشت زمان در سال 2009 روی سایر محصولات آئودی نیز بکار برده شد. در حال حاضر اغلب شرکت‌های خودروسازی از این فناوری استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد ترمز پارک برقی

فناوری پارک برقی(EPB) کوتاه شده‌ی عبارت Electronic Parking Brake می‌باشد. تفاوت عملکرد این سیستم با ترمز دستی مکانیکی درگیر شدن کامپیوتر خودرو (ECU) در قفل کردن چرخ‌های خودرو می‌باشد.  در فناوری EPB هریک از چرخ‌های عقب خودرو مجهز به یک موتور الکتریکی مجزا می‌باشند که کامپیوتر اتومبیل با بهره‌گیری از آن می‌تواند حرکت چرخ‌های عقب را قفل کند. برخلاف ترمز دستی مکانیکی که از اکسل خودرو برای نگه داشتن چرخ‌ها استفاده می‌کند، در تکنولوژی ترمز دستی برقی تنها از اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز برای متوقف کردن حرکت تایر استفاده می‌کند. از این رو در اتومبیل‌هایی که فناوری EPB استفاده شده است میزان خرابی خودرو به میزان زیادی کاهش می‌یابد. در حالت کلی عملکرد این آپشن به شرح زیر می‌باشد:

حالت اتوماتیک ترمز پارک برقی

هنگامی که خودرو را متوقف و موتور آن را خاموش می‌کنید، سیستم EPB بطور اتوماتیک فعال می‌شود و چرخ‌های عقب را قفل می‌کند. علامت فعال بودن این آپشن را می‌توانید روی مانیتور اندروید خودرو مشاهده کنید. همچنین نمایشگر صفحه کیلومتر نیز روشن می‌شود.

رها کردن سیستم ترمز دستی الکتریکی

زمانی که موتور خودرو روشن و وضعیت دنده روی قسمت درایو (D) قرار دارد، با فشردن پدال گاز سیستم ترمز دستی الکتریکی فعال می‌شود و با آزاد کردن چرخ‌ها به خودرو اجازه حرکت می‌دهد.

فعال و غیر فعال کردن سیستم ترمز دستی الکتریکی (EPB)

چنانچه بخواهید به هر دلیلی این سیستم را به دلخواه خود فعال یا غیر فعال کنید، کافیست کلید مربوط به این سیستم را برای غیر فعال کردن به سمت پایین بفشارید و بری فعال کردن مجددا کلید را به سمت بالا حرکت دهید. چراغ کوچیکی برای نشان دادن وضعیت غیرفعال این سیستم روی داشبورد تعبیه شده است. اگر خودرو شما اتومات پیشرفته نیست، می‌توانید با قطع و وصل نمودن کلید ترمز پارک برقی عملیات ترمزگیری چرخ‌ها را انجام نمایید.

ترمز پارک برقی ایمن‌تر است یا ترمز دستی مکانیکی؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد سریع و محبوبیت سیستم ترمز دستی برقی و تبدیل شدن آن به امکانات خودرو، ایمن بودن این آپشن بود. اگر از خودروهایی که ترمز دستی مکانیکی دارند، استفاده کرده باشید، متوجه می‌شوید که مکانیزم نگه دارنده ترمز دستی بعد از مدتی به خوبی عمل نمی‌کند و به سرویس نیاز دارد و در صورت عدم توجه می‌تواند بسیار خطرساز و حادثه آفرین باشد.

در حالی که ترمز پارک برقی این مشکل را بطور کامل رفع کرده است. زیرا وضعیت چرخ‌ها به صورت لحظه‌ای به کمک کامپیوتر خودرو (ECU) تحلیل و آنالیز می‌شوند. چنانچه چرخ‌ها روی مسیرهای شیب‌دار باشند، ECU خودرو نیروی بیشتری به چرخ‌ها وارد می‌کند و مانع حرکت اتومبیل می‌شود. در حالی که حرکت با ترمز دستی مکانیکی در مسیرهای شیب‌دار بویژه زمانی که سرویس نشده باشد، فشار زیادی روی خودرو وارد می‌کند و موجب وارد شدن صدمات شدید به خودرو می‌شود. زمانی که اتومبیل دارای سیستم ترمز دستی الکتریکی است، در صورت آزاد نکردن ترمز پارک، با حرکت خودرو ترمز پارک برقی خود به خود غیر فعال می‌شود و از بروز صدمات احتمالی جلوگیری می‌کند.

نکته دیگر این است که ترمز پارک مکانیکی قابل آزاد شدن توسط هر فردی می‌باشد و می‌تواند موجب بروز حادثه شود. درحالی که ترمز دستی برقی تنها توسط راننده و با نگه داشتن پدال گاز انجام می‌شود. در حقیقت با وجود ترمز پارک برقی، یک سیستم ترمز هوشمند خواهید داشت که همیشه مراقب وضعیت خودرو شما می‌باشد.