بلاگ

سیستم دید در شب و معایب آن

سیستم دید در شب

سیستم دید در شب یا نایت ویژن یکی از آپشن‌های باکلاس خودرو است که در چندین دهه اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. دوربین دید در شب یا Night Vision یکی از انواع دوربین خودرو است که در دنیا بسیار پرطرفدار است. این ابزار کار، درصد زیادی از تصادفات را  که به دلیل عدم دید کافی اجسام، حیوانات و انسانها توسط راننده در شب رخ می‌دهد را کاهش می‌دهد. سیستم دید در شب، مسیر رانندگی در شب را نشان می‌دهد. این سیستم به گونه‌ای است که جاده را در صفحه نمایش یا روی صفحه کیلومتر نشان می‌دهد و اگر جسمی در پیش روی شما باشد به شما اخطار می‌دهد. در ادامه این مطلب از فروشگاه پارس آپشن، عملکرد و مزایا و معایب این سیستم  را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جاده‌های مه آلود یا کم نور در شب، توان تشخیص اجسام، افراد یا حیوانات را نداشته‌اید. در چنین حالتی ممکن است حتی استفاده از چراغ مه شکن نیز کارساز نباشد و تشخیص جشم متحرک یا ثابت برای راننده سخت شود. با این شرایط احتمال تصادف، برخورد یا حتی انحراف از مسیر به خصوص در جاده‌های جنگلی و کوهستانی بسیار بالا است.

تاریخچه سیستم دید در شب خودرو (نایت ویژن)

این سیستم مسیر جاده را به راننده نشان می‌دهد. به طوری که جاده را در صفحه نمایش یا روی صفحه کیلومتر نشان می‌دهد و زمانی که جسمی جلوی راننده باشد، هشدار می‌دهد. سیستم Night Vision برای اولین بار توسط کمپانی کادیلاک معرفی شد و در خودروی Deville این شرکت قرار داده شد. سیستم نایت ویزن مانند یک دوربین حرارتی از نوع  thermographic camera عمل می‌کند. با چنین سیستمی راننده در کنار قدرت چراغ‌ها، توانایی تشخیص موجودات زنده را خواهد داشت. این تکنولوژی برای اولین بار در خودروهای خاص به عنوان یک آپشن ویژه و منحصر بفرد معرفی شد. Cadillac Deville اولین نسل خودروهای مجهز به سیستم دید در شب بودند.

برند خودرو سازی کادیلاک در سال 2000، خودروی فوق را به سیستم دید در شب تجهیز کرد. بعد از کادیلاک دومین شرکتی که خودروهای خود را مجهز به این سیستم کردف شرکت تویوتا بود. تویوتا در سال 2002 از این سیستم بر روی خودروی لندکروز و لکسوس LX470 از این سیستم استفاده کرد. سپس در سال 2003 مرسدس بنز، از سیستم دید در شب برای اولین بار در کانسپت خود یعنی F500 استفاده کرد. مرسدس بنز نسخه S کلاس 2005 را مجهز به این سیستم کرد.

روش کار Night Vision

سیستم دید در شب با تکیه بر دستگاه‌هایی به نام NVD طراحی شده است. این سیستم در سه حالت زیر استفاده می‌شود:

  • بهتر شدن کیفیت تصویر
  • تصویربرداری حرارتی
  • روشنایی فعال

سیستم نایت ویژن BMW و سایر خودروهای پیشرفته امروزی ترکیبی از دستگاه‌های NVD مانند دوربین مادون قرمز، GPS و لیدار و سیستم راداری برای شناسایی حیوانات، انسان و اجسام هستند.

نوع نمایش دوربین دید در شب حرفه‌ ای چگونه است؟

جدیدترین نوع نمایش سیستم دید در شب برای آگاهی راننده، مانیتور LCD کریستال مایع با رزولوشن بالا در قسمت نمایشگر سرعت است. البته در خودروهای شرکت بی ام و و بنز کلاس W212 E از سیستم ناوبری و صفحه نمایش اطلاعات خودرو برای نمایش نتایج تحلیلی سیستم دید در شب استفاده می‌شود. این روش کم هزینه‌تر از مانیتور خودرو در صفحه سرعت داشبورد روبروی چشم راننده است. اما این سیستم فاصله نسبتا زیادی با دید مستقیم راننده دارد. نوع دیگر نمایش سیستم نایت ویژن در قسمت نمایشگر شیشه جلو خودرو است. در نوع سوم دستگیره دیمر خودرو باعث کاهش روشنایی می‌شود و نزدیکترین خط دید اجسام را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

اجزای دوربین دید در شب

هر سازنده یک سیستم فراهم می‌کند تا دید در شب از اشیا خارجی را با عناصر مختلف فراهم کند. با وجود اینکه قطعات اصلی آنها یکسان است اما تفاوت اصلی آن در کیفیت قطعات منفرد است. سیستم دید در شب شامل اجزای زیر است:

  1. سنسور مادون قرمز : ممکن است چند قسمت از این قطعه وجود داشته باشد. این سنسور معمولا در جلوی خودرو و بیشتر در قسمت اپتیکال نصب می‌شود. دستگاه‌ها در مسافت زیادی اشعه مادون قرمز منشتر می‌کنند.
  2. دوربین فیلمبرداری : این قطعه جلوتر از خودرو ثابت می‌شود و تابش معکوس شده از سطوح را ثابت می‌کند.
  3. یک واحد کنترل : این واحد داده‌های حسگرها و دوربین فیلمبرداری را باهم ترکیب می‌کند. سپس اطلاعات پردازش شده را برای راننده تولید می‌کند.
  4. نمایشگر: این قطعه می‌تواند یک مانیتور یا نمایشگر رنگی باشد. در برخی از مدل‌ها، تصویر برای کنترل راحت‌تر جاده، روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود.

برخی از دستگاه‌های دید در شب در طول روز مانند DVR معمولی کار می‌کنند. در تاریکی دستگاه سیگنال‌های حسگرها را پردازش می‌کند و آنها را به عنوان یک تصویر بر روی صفحه، نمایش می‌دهد. مدل‌هایی که بر روی شیشه جلو نمایان می‌شوند کارایی کمتری دارند. چراکه راننده را از مسیر جاده منحرف می‌کند.

مزایای دوربین دید در شب حرفه‌ ای

یک قانون مهمس که در مورد سیستم دید در شب وجود دارد این اتس که هیچ دستیار مدرنی جایگزین نیاز به کنترل خود بر وسیله نقلیه نمی‌شود. حتی پیشرفته‌ترین مدل ابزار نیز محدودیت‌هایی دارد. در زیر به مزایای استفاده از سیستم دید در شب اشاره کرده‌ایم:

  1. تصویر روی صفحه دستگاه، حرکت در محدوده سطح جاده را برای راننده آسان می‌کند. به خصوص هنگام غروب، زمانی که چراغ‌های جلو خودرو چندان کارایی ندارند.
  2. این صفحه نمایش ابعاد بهینه‌ای دارد که لازم نیست راننده به آنچه دستگاه نشان می‌دهد، دقت کند و حواس خود را از جاده پرت نکند.
  3. حتی اگر یک راننده به دلایل طبیعی متوجه یک عابر پیاده یا حیوان که در جاده فرار کرده است، شود با ارائه تصویر، راننده واضح‌تر می‌بیند.
  4. چشمان راننده با استفاده از این وسیله کمتر خسته می‌شود.

معایب سیستم دید در شب خودرو

حتی پیشرفته‌ترین آپشن خودرو هم دارای معایبی است. در زیر به معایب Night vision اشاره کرده‌ایم:

  1. بیشتر مدلها اشیا ساکن یا آنهایی که در جهت ترافیک حرکت می‌کنند را تشخیص می‌دهند. در مورد عبور از حیوانات از جاده بسیاری از دستگاه‌ها به راننده خطر هشدار نمی‌دهند. برای مثال دوربین دوربین می‌تواند مانعی را در لبه جاده تشخیص دهد. بنابراین راننده یک مانور برای دور زدن حیوانات ایجاد می‌کند که به سمت مانور حرکت کنند. به همین دلیل دوربین با تاخیر، تصویر را انتقال می‌دهد و راننده ممکن است به جسم برخورد کند.
  2. زمانی که باران می‌بارد یا در خارج از مه باید رانندگی کرد، سیستم دوربین دید در شب حرارتی کار نمی‌دهد. چراکه قطرات رطوبت باعث انعکاس اشعه‌ها می‌شوند و مسیر آنها را منحرف می‌کنند.
  3. حتی اگر مانیتور در میدان دید راننده باشد او باید به طور همزمان جاده و تصویر را بر روی صفحه کنترل کند. این کار وظیفه راننده را پیچیده می‌کند و در برخی مواقع حواس راننده را از بین می‌برد.