بلاگ

شارژر بی سیم خودرو و نحوه عملکرد آن

شارژر بی سیم خودرو

استفاده از فناوری شارژر بی سیم خودرو بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته است و تولید کنندگان گوشی تمایل بیشتری به شارژر بیسیم با استاندارد Qi دارند. در سالهای اخیر تمام پرچمداران شرکت‌های مهم از تکنولوژی شارژ وایرلس خودرو بهره‌مند شده‌اند. در ادامه این مطلب از سایت پارس آپشن بیشتر با شارژر بی سیم وایرلس خودرو آشنا خواهید شد.

فناوری شارژ بی سیم خودرو الکتریکی از اواخر قرن 19 میلادی به روی کار آمد و در بین شرکت‌های بزرگ و همچنین بین مردم کم کم محبوبیت خود را به دست آورد. شارژ بی سیم اولین بار در سال 2009 در گوشی Palm Pre به کار گرفته شد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این فناوری آشنا شوید.

شارژر بی سیم خودرو چیست؟

تکنولوژی شارژ بی سیم برای انتقال انرژی برق بین دو مدار الکتریکی و بدون سیم اتفاق می‌افتد. این دستاورد اولین بار توسط شرکت نیکولا تسلا معرفی شد و بین دو مدار و به وسیله یک فرستنده و یک گیرنده توانست انرژی برق را انتقال دهد. شارژ بی سیم در تلفن‌های همراه با اینکه به شکل بیسیم عمل می‌کند اما همچنان به یک سیم نیاز دارد که این سیم به جای اتصال به گوشی به پد شارژ بی سیم متصل می‌گردد. پد شارژ وایرلس در هر اندازه و شکلی که باشد کاربر می‌تواند با گذاشتن تلفن همراه خود روی آن، گوشی را شارژ کند. این پدها در همه جا قابلیت استفاده دارند و از این لحاظ هم بسیار جذاب هستند. برای مثال در حین رانندگی می‌توان از آنها استفاده کرد.

به عنوان مثالی دیگر پد شارژ بیسیم را روی میز کار یا میز تحریر خود در نظر بگیرید. زمانی که به گوشی نیاز دارید آن را برمیدارید و به کارهای خود می‌پردازید و زمانی که به آن نیازی ندارید آن را روی پد قرار می‌دهید و شارژش می‌کنید. این تکنولوژی به اندازه تکنولوژی شارژ سریع، سریع نیست. البته اخیرا شرکت شیائومی موفق شده سرعت شارژ بی‌سیم را افزایش دهد و در گوشی‌های پرچمدار خود از شارژ بی‌سیم 55 و 67 وات استفاده کند. مهم‌ترین مزیت این شارژ‌ها بدون سیم بودن آن است که به سادگی قابل استفاده هستند و دردسرهای شارژ کابلی را ندارد. برای مثال شارژ کابلی با آسیب رسیدن به کابل، فرآیند شارژ دچار مشکل می‌شود.

شارژر وایرلس ماشین چگونه کار می‌کند؟

معمولا شارژ بی‌سیم که به شارژ بی سیم آهن ربایی معروف است برای کار کردن به سه مولفه اصلی نیاز دارد. این سه مولفه عبارتند از:

  1. منبع تغذیه برای انتقال انرژی بی سیم (معمولا به صورت جعبه دیواری یا مشابه آن)
  2. دستگاهی مونتاژ شده در زمین مانند پد القایی
  3. قطعه‌ای در درون خودرو : این قطعه به گونه‌ای تعبیه شه تا بتواند شارژ را از شارژر قرار گرفته در زمین را دریافت کند.

در برخی مواقع شارژر شبیه پد بزرگی به نظر می‌رسد که خودروها می‌توانند روی آن حرکت کنند. اما برخی دیگر می‌توانند در لایه‌های بتونی قرار بگیرند. این فناوری به گونه‌ای پیشرفت کرده است که اگر به طور تصادفی سگ خانگی روی پد القایی قرار بگیرد شارژر القایی آن را نمیپزد. در واقع شارژر سگ خانگی را حس می‌کند و سریع خاموش می‌شود. این شارژرها می‌توانند برق را ذوب کنند. نحوه عملکرد فناوری شارژ بی سیم خودرو الکتریکی به شرح زیر است:

برخی از پدهای شارژ در زیر پیاده رو خیابان در مکانی استراتژیک نصب شده‌اند. هر وسیله نقلیه به پد مجهر باشد، برق را دریافت می‌کند. زمانی که پدها هم راستا هم باشند میدان مغناطیسی پد زمینی جریان الکتریکی را در پد خودرو القا می‌کند. سپس این جریان به باتری می‌رود و آن را شارژ می‌کند. شارژهای القایی شبیه به شارژر سریع DC هستند.

مزایای شارژر بی سیم آهن ربایی داخل خودرو

در ادامه به مزایای استفاده از شارژ بیسیم خودرو اشاره کرده‌ایم:

  • با استفاده از فناوری شارژ بی سیم خودرو الکتریکی به راحتی می‌توانید وارد گاراژ شوید و بلافاصله شارژ خودرو الکتریکی را شروع کنید.
  • بدون هد دادن وقت با استفاده از شارژر بی سیم خودرو، خودرو شارژ می‌شود.
  • افزایش ظرفیت پیمایش خودروهای برقی
  • فناوری شارژر بی سیم ماشین باتری‌ها را از طریق شارژ معمولی و جزیی در حالت برد متوسط قرار می‌دهد که می‌تواند طول عمر باتری را افزایش دهد.
  • کاهش بار شبانه روزی در ایستگاه برای ناوگان: از آنجایی که وسایل نقلیه در حالت شارژ کم به ایستگاه برمیگردند، این فناوری باعث کاهش بار شبانه روزی در ایستگاه می‌شود.
  •  همچنین با استفاده از تکنولوژی شارژ وایرلس دیگر مجبور نخواهیم بود که شهر خود را با قرار دادن شارژرهای کابلی در کنار خیابان زشت کنیم. با شارژ نامرئی خیابانها زیباتر خواهند شد.
  • دسترسی راحت هولدر خودرو و شارژر بی سیم خودرو برای افراد معلول : البته باید مطمئن شد که کابل شارژ در ارتفاع مناسب برای افراد معلول قرار دارد. اما با شارژ بی سیم مشکلی به وجود نمی‌آید.

انواع برندهای هولدر خودرو و شارژ بی سیم

در ادامه به معرفی بهترین برندهای شارژر بی سیم خودرو پرداخته‌ایم:

شارژر بی سیم نیلکین مدل MC015 Car Magnetic

این برند از شارژر بی سیم باتری گوشی موبایل را به طور بیسیم، داخل خودرو و بدون نیاز به استفاده از پریز برق شارژ می‌کند. این شارژر 66.4 گرم وزن دارد و شکل ظاهری آن شبیه به یک مربع طراحی شده و ابعاد آن به ترتیب طول، عرض و ضخامت 68.5، 68.5 و 45 میلیمتر است. ولتاژ ورودی و خروجی این شارژ 5 ولت و شدت جریان ورودی آن 1.5 آمپر است. همچنین شدت جریان خروجی این شارژر 1.0 آمپر است و شما با استفاده از آن می‌توانید باتری گوشی موبایل را به صورت بیسیم شارژ کنید. این برند از شارژر بی سیم خودرو با انواع گوشی‌های موبایل و دیگر دستگاه‌های مجهز به استاندارد QI سازگاری دارد.

این کنولوژی یکی از راه‌های سریع و در عین حال بی دردسر برای شارژر باتری دستگاه‌های الکترونیکی سازگار با این تکنولوژی است. این تکنولوژی همانطور که از نام آن پیداست امکان شارژ باتری محصولات الکترونیکی دارای این استاندارد را به صورت بی سیم فراهم می‌کند. شما می‌توانید این شارژر را با استفاده از قطعه پلاستیکی پشت آن به درگاه تهویه هوای داخل خودرو متصل کنید. سپس یک شارژر فندکی را به درگاه فندک داخل خودرو وصل کنید و آن را با کمک یک کابل به درگاه microUSB روی شارژر متصل کنید. این شارژر فندکی انرژی مورد نیاز برای شارژ بی‌سیم دستگاه را برای شما فراهم می‌کند.

شارژر آهن ربایی نیلکین مدل Ⅱ-B

نسل دوم شارژر بی سیم خودرو، نیلکین است که دارای مواد باکیفیتی است. عملکرد شارژر جدید به طور کامل بروزرسانی می‌شود. نصب این شارژر بر روی دریچه هوا با یک کلیپس انعطاف پذیر امکان استفاده امن و با ثبات آن را فراهم می‌کند. درون این شارژر یک توپ فولادی ضد زنگ با قابلیت چرخش برای تنظیم زاویه دید دارد. با وجود حالت مغناطیسی این شارژر به راحتی می‌توانید گوشی خود را شارژ کنید. همچنین چراغ نشانگری روی دو طرف آن وجود دارد که وضعیت شارژ را نشان می‌دهد.