بلاگ

شیرین عسل و خودروسازی؟؟

شیرین عسل
پس از شرکت زر ماکارون که امروزه با شرکت زر خودرو شناخته می‌شود، اکنون شرکت شیرین عسل به حوزه خودرو سازی ورود پیدا کرده است. جناب صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، اعلام کرد که جواز تاسیس خودرو سازی برای بخش خصوصی این استان از طرف وزارت صمت صادر شده است. در ادامه این مطلب از سایت پارس آپشن قصد داریم به توضیحات بیشتری درباره تولید خودرو در شرکت شیرین عسل بپردازیم.
جناب صابر پرنیان درباره این موضوع توضیح داد که با توجه به تولید خودرو در این شرکت تحرک بزرگی در اقتصاد و صنعت قطعه سازی استان آذربایجان ایجاد خواهد شد.

شیرین عسل چگونه خودرو ساز شد؟

ورود یک هلدینگ مواد غذایی به عرصه خودرو سازی شاید در نگاه اول نشانه پیشرفت و توسعه آن برند باشد. اما در شرایط کنونی کشور می‌توان متوجه شد که پیشرفت و توسعه تنها پوسته ظاهری این ماجراست. یونس ژائله سعدآباد مالک و مدیر عامل شیرین عسل اعلام کرد که این مجموعه قصد ورود به بازار خودروسازی را دارد. خط تولید این کارخانه در حال احداث است اما جزییات بیشتری از آن در دسترس نیست. این شرکت جزو اولین شرکت صنایع غذایی به صنعت خودرو نیست.

چراکه در سال گذشته مدیر اجرایی زر ماکارون در اقدامی مشابه اعلام کرد که مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی تحت عنوان زر خودرو از وزارت صمت دریافت کرده است. مرتضی سلطانی یکی از مدیران این هلدینگ در رقابت با غول‌های خودرو سازی کشور اعلام کرده بود که خط تولید زر خودرو انقلابی را در صنعت خودروی کشور رقم خواهد زد. با این حال با گذشت یکسال از این ادعا نه خبری از احداث خط تولید است و نه حتی خبری از گزارش‌های اولیه از فرآیند پیشبرد ارائه شده.

آیا شیرین عسل خودرو اروپایی تولید می‌کند؟

شرکت شیرین عسل ادعا کرده که خودرو اروپایی را تولید خواهد کرد. بدین صورت که در 18 ماهه اول تولید، خودرو به صورت قطعات منفصل از هم تولید خواهد شد و در 18 ماهه آتی داخلی سازی خودرو انجام می‌گردد. آقای پرنیان اشاره کرد با بهره برداری از این مجموعه صنعتی 6 هزار و 900 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. این شرکت با سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد دلار تومان تولید انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیون‌های کشنده را در برنامه خود دارد.

همچنین مالک شیرین عسل گفت این مجموعه صنعتی با ظرفیت تولید سالانه 210 هزار دستگاه خودرو در راستای تکمیل زنجیره تولید در استان فعالیت خواهد کرد. استان آذربایجان شرقی با وجود ظرفیت‌های بسیار در بخش صنعت بخصوص در حوزه قطعه سازی، توانمندی زیادی در تولید انواع خودرو و تکمیل زنجیره تولید در این بخش دارد. آقای پرنیان اظهار کرد بیش از 400 واحد قطعه سازی خودرو در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند. مجموعه سازهای مهمی مانند شرکت‌های ریخته گری، موتوژن، چرخشگر و ایدم در این استان فعالیت می‌کنند که هر کدام نقش چشمگیری در توسعه این صنعت در استان دارند.

آیا شرکت شیرین عسل به سرنوشت زر خودرو دچار خواهد شد؟

فرآیندهای صدور مجوز خودروسازی برای شیرین عسل در سال 99 در دولت حسن روحانی به امضای علیرضا رزم حسینی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و محمد علی برهانی زاد، مدیر عامل شرکت شیرین عسل رسیده است. در بند یک این تفاهم نامه به مساله خودروسازی شیرین عسل پرداخته شده است. همچنین در این تفاهم نامه ظرفیت تولید خودروهای سبک و سنگین به ترتیب 100 هزار و 30 هزار دستگاه اعلام شده است. در حال حاضر وزارت صمت دولت رئیسی مجوز خودروسازی شیرین عسل را به موجب تفاهم نامه این شرکت با وزارت صمت دولت روحانی صادر کرده است.

آیا شیرین عسل رقیب جدید سایپا و ایران خودرو می‌شود؟

زیان انباشته شرکت‌های سایپا و ایران خودرو دو غول انحصارگر بازار خودروی ایران از 55 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به بیش از 120 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر چگونه در همین شرایط عرصه خودروسازی که به بازار شام می‌ماند، حتی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی برای ورود به حوزه خودروسازی اقدام می‌کنند و از حمایت دولت برخوددار می‌شوند؟ طبق آنچه که پیداست بوی خوشی از همکاری شیرین عسل با وزارت صمت دولت سیزدهم به مشام نمی‌رسد. در هر صورت دو احتمال زیر را می‌توان در نظر گرفت:

  1. صدور مجوز خودروسازی برای شیرین عسل: این مورد از طرفی یک حربه تبلیغاتی برای تقویت برندسازی و دستیابی به مزایا و امتیازهایی در آینده است. از سوی دیگر با عناوینی مثل حمایت از تولید کننده در کارنامه خالی دولت ثبت می‌شود.
  2. این شرکت به سرنوشت مشابه زر خودرو دچار نخواهد شد و با احداث خط تولید به تولید خودرو دست خواهد یافت. همچنین با توجه به آنچه در شرایط بازار خودرو وجود دارد، توجیه اقتصادی وجود نخواهد داشت.